
1. Înainte de Legea lui Moise nu ținea nimeni (nici drepții,
nici păgânii) pe pământ vreo zi săptămânală sau zecimală, lunară sau anuală,
dedicată lui Dumnezeu - Cel ce este, cel Viu, cel Adevărat - Creatorul cerului
și al pământului. Nici Adam după cădere, nici Abel, nici Noe, nici Avraam, nici
Iov, nici chiar Moise până să urce pe muntele Sinai, nu au ținut sabatul. Dacă
era esențial de știut și mântuitor pentru ei Dumnezeu ne lăsa și mărturia lor
expresă. Ba, mai mult, nici chiar Melchisedec, preotul lui Dumnezeu, prototipul
profetic al lui Hristos nu a ținut sabatul. Pentru ei, cei drepți de dinaintea
Legii Vechi a lui Moise, fiecare zi era importantă și ei I se închinau lui
Dumnezeu prin rugăciune, viață curată și jertfe de animale. Apoi nici preoții
Legii Vechi nu țineau sabatul ca zi de odihnă întrucât aduceau jertfe (munceau)
dublu față de celelalte zile: ”Sau n-aţi citit în Lege că preoţii, sâmbăta, în
templu, calcă sâmbăta şi sunt fără de vină?” (Matei 12, 5). 2. În capitolul 15
al Faptelor Apostolilor ni se spune că Sfinții Apostoli, insuflați de Duhul
Sfânt - Atenție! -, au hotărât că neamurile păgâne nu sunt deloc datoare să
respecte rânduielile ceremoniale ale legii Vechiului Testament precum tăierea
împrejur, jertfele de animale și ținerea sabatului, ci trebuie să se ferească
”de cele jertfite idolilor şi de sânge şi de (animale) sugrumate şi de desfrâu,
de care păzindu-vă, bine veţi face. Fiţi sănătoşi!” (15, 29). 3. Nu se
justifică denumirea primei zile a săptămânii prin asocierea cu denumirile ei la
popoarele barbare idolatre (duminica = ziua soarelui, sunday), când toate
cărțile Noului Testament și toate scrierile creștine din primele secole au fost
scrise, majoritar, în limba greacă. Deoarece creștinii greci (majoritari încă
din primul veac creștin deoarece limba greacă era limba vorbită de majoritatea
poporului roman), de la început, ca și de atunci încoace până acum, folosesc
următoarele denumiri pentru numele zilelor: kiriaki (Duminica = ziua Domnului,
prima a săptămânii), deftera (a doua = luni), triti (a treia = marți, tetarti
(a patra = miercuri), pempti (a cincea = joi), paraskevi (vineri), savato (a
șaptea = sâmbăta). 4. Sfinții apostoli mergeau în zi de sabat la sinagogile
iudaice de pretutindeni ca să-i ”pescuiască” mai întâi pe credincioșii care
știau ceva despre Mesia, când toți iudeii dintr-o comunitate erau adunați laolaltă.
Dar, iată că tradiția apostolică săptămânală a ”cinei Domnului” sau a
”frângerii pâinii” (Euharistia) arată că avea loc duminica, în prima zi a
săptămânii: ”În ziua întâi a săptămânii (Duminică) adunându-ne noi să frângem
pâinea, Pavel, care avea de gând să plece a doua zi, a început să le vorbească
şi a prelungit cuvântul lui până la miezul nopţii.” (Fapte 20, 7). Aceasta se
petrecea în Troa, în Grecia, unde creștinii erau proveniți numai dintre păgâni.
Deci acolo, de la început, Biserica lui Hristos ”ținea” Duminica drept ziua de
rugăciune săptămânală a comunității creștine. 5. In Galatia, ca și în Corint,
după rugăciunea comunitara, avea loc și strângerea de ajutoare pentru creștinii
mai săraci (nu doar din Ierusalim): ”Cât despre strângerea de ajutoare pentru
sfinţi, precum am rânduit pentru Bisericile Galatiei, aşa să faceţi şi voi. În
ziua întâi a săptămânii (kiriaki imera - Duminica), fiecare dintre voi să-şi
pună deoparte, strângând cât poate, ca să nu se facă strângerea abia atunci
când voi veni.” (1 Cor. 16, 1-2). Amintim textul capitolului 20 al Ieșirii: ”1.
Atunci a rostit Domnul înaintea lui Moise toate cuvintele acestea şi a zis: 2.
"Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, Care te-a scos din pământul Egiptului şi
din casa robiei. 3. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine! 4. Să nu-ţi faci chip
cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer,
sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ!
5. Să nu te închini lor, nici să le slujeşti, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt
un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc
pe Mine, până la al treilea şi al patrulea neam, 6. Şi Mă milostivesc până la
al miilea neam către cei ce Mă iubesc şi păzesc poruncile Mele. 7. Să nu iei
numele Domnului Dumnezeului tău în deşert, că nu va lăsa Domnul nepedepsit pe
cel ce ia în deşert numele Lui. 8. Adu-ţi aminte de ziua odihnei, ca să o
sfinţeşti. 9. Lucrează şase zile şi-ţi fă în acelea toate treburile tale, 10.
Iar ziua a şaptea este odihna Domnului Dumnezeului tău: să nu faci în acea zi
nici un lucru: nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici sluga ta, nici
slujnica ta, nici boul tău, nici asinul tău, nici orice dobitoc al tău, nici
străinul care rămâne la tine. 11. Că în șase zile a făcut Domnul cerul și
pământul, marea și toate cele ce sunt într-însele, iar în ziua a șaptea S-a
odihnit. De aceea a binecuvântat Domnul ziua a șaptea și a sfințit-o. 12.
Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, ca să-ţi fie bine şi să trăieşti ani
mulţi pe pământul pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-l va da ţie. 13. Să nu ucizi!
14. Să nu fii desfrânat! 15. Să nu furi! 16. Să nu mărturiseşti strâmb
împotriva aproapelui tău! 17. Să nu doreşti casa aproapelui tău; să nu doreşti
femeia aproapelui tău, nici ogorul lui, nici sluga lui, nici slujnica lui, nici
boul lui, nici asinul lui şi nici unul din dobitoacele lui şi nimic din câte
are aproapele tău!" Dumnezeu, astfel, i-a grăit Sfântului Moise, lui Moise
i s-a adresat, cu Moise a vorbit și i-a spus cele de mai sus. Apoi Moise a spus
poporului (20, 19) protejându-l de a nu muri văzând slava supraluminoasă (foc incandescent)
a lui Dumnezeu. Deci lui Moise i-a spus Domnul să-și amintească (”adu-ţi
aminte” tu, la persoana a doua singular) de sabat ca zi de odihnă și sfințire
(unire cu Dumnezeu cel Sfânt) ca și pomenire a ieșirii din țara păcatului
(Egipt) și ”casa robiei” (20, 1) în ținutul material (Canaan) al făgăduinței
dumnezeiești (eliberarea de sub tirania lui Faraon celui văzut). Deci în
amintirea ieșirii lor din robie, iudeii erau datori șă țină sabatul ca zi de
unire cu Dumnezeu (rugăciuni, mers la cortul mărturiei, iar mai apoi la templu
sau la sinagogă). Dacă vreun drept dinainte de Moise ar fi ținut sabatul,
Dumnezeu ne spunea clar și nu-i lăsa pe adventiștii sâmbătari să speculeze
aiurea, fără nici un temei biblic, mai ales că până la ei nu a interpretat astfel
nimeni în istoria creștinismului acest lucru. Ba încă nici cărțile iudeilor nu
susțin așa ceva. Trebuie precizat că, datorită căderii în păcat toată omenirea
zăcea sub robia lui Faraon cel nevăzut, adică a diavolului. De aceea nici un om
nu ținea vreo zi de odihnă, pedeapsa și blestemul lui Dumnezeu asupra lui Adam
fiind foarte clar: ” "Pentru că ai ascultat vorba femeii tale şi ai mâncat
din pomul din care ţi-am poruncit: "Să nu mănânci", blestemat va fi
pământul pentru tine! Cu osteneală să te hrăneşti din el în toate zilele vieţii
tale! 18. Spini şi pălămidă îţi va rodi el şi te vei hrăni cu iarba câmpului!
19. În sudoarea fetei tale îţi vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în
pământul din care eşti luat; căci pământ eşti şi în pământ te vei
întoarce".” (Facere 3, 17-19) Deci, Adam și urmașii lui până la legea lui
Moise nu au avut nici o zi de odihnă, nu au ținut nici un sabat, întrucât erau
sub povara blestemului ca în toate zilele vieții lor să se ostenească pentru
traiul zilnic. Nici un popor păgân nu ținea vreo zi de odihnă dedicată lui
Dumnezeu sau măcar vreunui zeu sau idol, până la darea Legii lui Moise. Numai
iudeii mozaici se deosebeau de celelalte popoare prin ținerea acestei zile de
odihnă, ca și amintire a ieșirii lor la odihna făgăduită de Dumnezeu din robia
plină de munci a lui Faraon. Apoi, zilele biblice (erele, veacurile - cum le
numește Sfântul Maxim Mărturisitorul) ale creației materiale (cele 6) nu sunt
de 24 ore, după cum măsurăm noi zilele azi, soarele fiind adus în existență
abia în a patra zi. Cum putea să existe alternanța solară actuală ”seară-dimineață”
înainte de existența soarelui? Deci cele șase zile ale facerii lumii reprezintă
unităţi de timp (veacuri, ere) şi nivele de existenţă a făpturilor lumii în
care Dumnezeu Şi-a desfăşurat lucrarea Sa creatoare progresivă. Din acest
motiv, fiecare faptă creatoare divină este şi o Revelaţie întrucât scoate la
lumina existenţei planul cel necunoscut şi supraluminos al lui Dumnezeu.
Astfel, fiecare zi este formată dintr-o seară şi o dimineaţă, dimineaţa zilei
precedente fiind seară pentru ziua următoare în care Dumnezeu sporeşte lumina
existenţei din lume printr-o nouă faptă creatoare şi revelatoare. Făpturile
create de Dumnezeu într-o zi asigură o temelie logică (raţională) pentru
creaţia din ziua următoare. Lucrarea creatoare divină este astfel continuă şi
progresivă, din lumină în mai multă lumină. Sensul creaţiei lumii şi al
Providenţei (iconomiei) divine este umplerea tuturor de lumina necreată a slavei
dumnezeieşti şi, prin aceasta, odihna sau veşnica existenţă fericită a tuturor
făpturilor în Dumnezeu (ziua a opta, când noapte nu va mai fi). Deci,
alternanța seară-dimineață ne arată că Dumnezeu, în fiecare zi (etapă) a
creației luminează și îmbogățește neîncetat lumea cu Cuvântul Său - Lumina
lumii (”Tatăl Meu până acum lucrează; şi Eu lucrez.” - Ioan 5, 17), energia sa
creatoare infinită aducând la existență făpturi frumoase-bune foarte pe care
le-a contemplat apoi la finalul fiecărei zile (etape creatoare), încât fiecare
dimineață (împlinire) a unei zile devine seară a zilei următoare care se umple
cu mai multă lumină, cu noi făpturi materiale și ființe, până la om. Omul a
fost făcut de Dumnezeu în ziua a șasea și apoi Dumnezeu a contemplat toate și
le-a binecuvântat încheind lucrarea Sa: ” Şi a privit Dumnezeu toate câte a
făcut şi iată erau bune foarte. Şi a fost seară şi a fost dimineaţă: ziua a
şasea.” (Facere 1, 31). ” Şi a sfârşit Dumnezeu în ziua a şasea lucrarea Sa, pe
care a făcut-o; iar în ziua a şaptea S-a odihnit de toate lucrurile Sale, pe
care le-a făcut. Şi a binecuvântat Dumnezeu ziua a şaptea şi a sfinţit-o,
pentru că într-însa S-a odihnit de toate lucrurile Sale, pe care le-a făcut şi
le-a pus în rânduială.” (Facere 2, 2-3) Departe de a însemna o pasivitate sau o
îndepărtare a Sa faţă de lume, ziua a şaptea exprimă odihna (sabatul) lui
Dumnezeu în mişcarea naturală a tuturor făpturilor și a oamenilor. Este ziua
sfinţirii lumii prin prezenţa şi lucrarea Lui proniatoare tot mai intensă la care
Dumnezeu îl cheamă coliturghisitor şi pe om. Pentru că “sabatul a fost făcut
pentru om, iar nu omul pentru sabat” (Marcu 2.27). Rostul sabatului a fost deci
şi cel de pregustare a stabilităţii ce se va realiza în ziua a opta a creaţiei,
adică în Împărăţia lui Dumnezeu, prin ajungerea la atotunitatea voită de
Creator. Sensul creaţiei şi al timpului este, aşadar, îndumnezeirea eternă,
unirea în veşnica existenţă bună a tuturor făpturilor cu Dumnezeu şi
întreolaltă în lumina iubirii dumnezeieşti: ”Spre această ţintă finală privind,
Dumnezeu a adus la existenţă fiinţele lucrurilor. Acesta este cu adevărat
sfârşitul Providenţei şi al celor providenţiate, când se vor readuna în
Dumnezeu cele făcute de El. Aceasta este taina care circumscrie toate veacurile
şi descoperă sfatul suprainfinit al lui Dumnezeu Care există de infinite ori
infinit înainte de veacuri.” (Sfântul Maxim Mărturisitorul - Răspunsul 60 către
Talasie). Pentru că ziua a șaptea nu s-a încheiat ca celelalte șase precedente.
Nu scrie în Sfânta Scriptură că a fost seară și dimineață, ziua a șaptea. Nu
scrie decât că ziua a șaptea - sabatul (odihna) lui Dumnezeu a început odată cu
încheierea facerii omului și punerea lui în rai, dar nu s-a terminat ca și
celelalte șase. Dar ce este cu sabatul, atunci? Mântuitorul ne lămurește:
”Sabatul a fost făcut pentru om, iar nu omul pentru sabat.” (Marcu 2, 27). Deci
sabatul era dat ca timp și odihnă omului în rai, ca stare de comuniune cu
Dumnezeu, ca stare și lucrare de fiu liber al lui Dumnezeu. Ziua a șaptea
(cosmică) este timpul dat omului/oamenilor până la A doua Venire a Domnului
Hristos, până la Învierea și Judecata tuturor, ca să crească și să-L cunoască
pe Dumnezeu. Dar căderea în păcat a omului a însemnat alunecarea în robia
diavolului, adică pierderea libertății de fiu al lui Dumnezeu și primirea blestemului
dumnezeiesc ca și canon de pocăință în toate zilele vieții lui până la moarte.
Adam a căzut din odihna lui Dumnezeu în munca chinuitoare în afara raiului, pe
pământul care trebuia lucrat cu trudă zi de zi… Și după Adam, toate neamurile
răspândite pe pământ trudeau zi de zi, căci fiind sub robia necredinței, a
patimilor și a demonilor, nu aveau odihnă. Ba încă, nici chiar iudeii,
neascultători fiind, nu au intrat în odihna cea duhovnicească, deși păreau că
țin legea… ” Şi ei n-au cunoscut căile Mele, că M-am jurat întru mânia Mea:
"Nu vor intra întru odihna Mea".”(Psalmul 94, 12). Nici unul nu a
intrat în odihna lui Dumnezeu, adică nu s-a mântuit înainte de Hristos. Pe
cruce, însă, Domnul Iisus Hristos îi zice tâlharului celui pocăit: ”Astăzi vei
fi cu mine în rai.” (Luca 23, 43), deci cu Hristos tâlharul a intrat în rai, în
odihna cea de sus, împreună cu toți drepții pe care Mântuitorul i-a ridicat din
iad întru odihna Sa. ” Hristos a suferit odată moartea pentru păcatele noastre,
El cel drept pentru cei nedrepţi, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât
fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul, cu care S-a coborât şi a propovăduit
şi duhurilor ţinute în închisoare…” (1 Petru 3, 18-19) adică sfinților și
drepților din Vechiul Testament care-L așteptau (deci sufletele după moartea
fizică nu dorm, ci sunt vii și conștiente). Unii dintre aceștia au înviat și cu
trupul: ”Mormintele s-au deschis şi multe trupuri ale sfinţilor adormiţi s-au
sculat. 53. Şi ieşind din morminte, după învierea Lui, au intrat în cetatea
sfântă şi s-au arătat multora.” (Matei 27, 51-52). Ziua aceasta a Învierii
Domnului, a biruinței Lui asupra morții, este adevărata sărbătoare a ieșirii
noastre din casa robiei (diavolului, a păcatului și a morții) și din muncile
(chinurile) iadului și intrarea în pământul făgăduinței – raiul și odihna lui
Dumnezeu. În cartea Apocalipsei Mântuitorul ni Se descoperă: ” Eu sunt Cel
dintâi şi Cel de pe urmă, și Cel ce sunt viu. Am fost mort, şi, iată, sunt viu,
în vecii vecilor, şi am cheile morţii şi ale iadului.” (1, 17-18). Apoi,
Sfântul Apostol Pavel, în care via Hristos, a spus către evrei, lămurindu-i cu
mărturii de la Sfinții Prooroci și că s-a schimbat Legea, și că s-a schimbat
Preoția, și că s-a schimbat sărbătoarea sabatului: ” 1. Să ne temem, deci, ca
nu cumva, câtă vreme ni se lasă făgăduinţa să intrăm în odihna Lui, să pară că
a rămas pe urmă cineva dintre voi. 2. Pentru că şi nouă ni s-a binevestit ca şi
acelora, dar cuvântul propovăduirii nu le-a fost lor de folos, nefiind unit cu
credinţa la cei care l-au auzit. 3. Pe când noi, fiindcă am crezut, intrăm în
odihnă, precum s-a zis: "M-am jurat întru mânia Mea: nu vor intra întru
odihna Mea", măcar că lucrurile erau săvârşite de la întemeierea lumii. 4.
Căci undeva, despre ziua a şaptea, a zis astfel: "Şi S-a odihnit Dumnezeu
în ziua a şaptea de toate lucrurile Sale".
5. Şi în acelaşi loc, zice iarăşi: "Nu vor intra întru odihna Mea!".
6. Deci, de vreme ce rămâne ca unii să intre în odihnă, iar aceia cărora mai
dinainte li s-a binevestit, pentru nesupunerea lor, n-au intrat, 7. Dumnezeu
hotărăşte din nou o zi, astăzi rostind prin gura lui David, după atâta vreme,
precum s-a zis mai sus: "Dacă veţi auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoşaţi
inimile voastre". 8. Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar
mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi de odihnă. 9. Drept aceea, s-a lăsat
altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu. 10. Pentru că cine a intrat
în odihna lui Dumnezeu s-a odihnit şi el de lucrurile lui, precum Dumnezeu de
ale Sale. 11.
Să ne silim, deci, ca să intrăm în acea odihnă, ca nimeni să nu cadă în aceeaşi
pildă a neascultării…” (Evrei 4, 1-11). Deci, iată, pe temei scripturistic, din
vremurile apostolice Biserica ține sărbătoarea odihnei lui Dumnezeu în ziua
Învierii Domnului Hristos (kiriaki imera), căci e ziua biruinței Lui definitive
asupra morții și anticipare a zilei a opta a creației, când noapte (seară) nu
va mai fi, din Împărăția veșnică a Sfintei Treimi. Noi mărturisim în Crez
”Aștept învierea morților și viața veacului ce va să fie.” La a doua Sa venire,
întru slava supremă a Tatălui, Hristos va străluci cu putere în întreaga creație
care se va transfigura, iar Biserica se va umple de slava Lui: ”Şi cetatea nu
are trebuinţă de soare, nici de lună, ca să o lumineze, căci slava lui Dumnezeu
a luminat-o şi făclia ei este Mielul. Şi neamurile vor umbla în lumina ei, iar
împăraţii pământului vor aduce la ea mărirea lor. Şi porţile cetăţii nu se vor
mai închide ziua, căci noaptea nu va mai fi acolo. ” (Apocalipsa 21, 23-25)
”Pentru că pentru Hristos sau pentru taina lui Hristos au primit toate
veacurile şi cele aflătoare în lăuntrul veacurilor începutul existenţei. Căci
încă dinainte de veacuri a fost cugetată şi rânduită unirea mărginitului şi a
nemărginitului, a măsuratului şi a nemăsuratului, a Creatorului şi a creaturii,
a stabilităţii şi a mişcării. Iar această taină s-a arătat în Hristos, Care S-a
arătat în zilele mai de pe urmă, aducând prin ea împlinirea hotărârii de mai
înainte a lui Dumnezeu. Aceasta, pentru ca cele ce se mişcă după fire să
găsească odihna în jurul Aceluia Care este după fiinţă cu totul nemişcat, din
mişcarea lor faţă de ele însele şi una faţă de alta; de asemenea ca să
primească prin experienţă cunoştinţa trăită a Aceluia în Care s-au învrednicit
să se odihnească, cunoştinţă care le oferă posesiunea fericită, neschimbată şi
constantă a Celui cunoscut de ele.” (Sfântul Maxim Mărturisitorul, Răspunsul 60
către Talasie) De această odihnă în Împărăția lui Dumnezeu să ne învrednicească
pe toți Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu