Bancile vor fi obligate de instanta sa modifice toate
contractele in derulare, daca se constata utilizarea unei clauze
abuzive. In acest mod, costurile percepute abuziv vor fi recuperate mai
usor de clienti. Bancile cer, printr-o scrisoare trimisa de ARB catre
BNR si Ministerul Justitiei,sa se revina asupra legii, astfel incat ele
sa fie exceptate.
Legea privind clauzele abuzive a fost modificata in vara acestui an.
Noile prevederi aduc drepturile consumatorului roman la nivelul
secolului 21. Bancile sunt insa extrem de nemultumite, deoarece nu vor
mai putea impune clauze abuzive pentru niciun client.
Drepturi revolutionare pentru consumator
Conform modificarilor aduse, daca Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorului constata utilizarea unor clauze abuzive in contracte de
adeziune, atunci va sesiza tribunalul sau agentul economic pentru a
elimina aceste clauze din toate contractele in derulare.
Instanta analizeaza cazul, iar daca va constata ca ANPC are dreptate, va
obliga agentul economic sa elimine clauzele abuzive din toate
contractele in derulare, precum si din contractele pe care le propune
potentialilor clienti.
Pe scurt, orice contract incheiat cu o banca este unul de adeziune,
indiferent ca este vorba de credit, depozit, cont curent sau orice alt
serviciu bancar.
Daca un singur client va reclama banca la ANPC pentru o clauza abuziva,
atunci ANPC va sesiza instanta. In cazul in care hotararea instantei
este favorabila, decizia se va aplica pentru toti clientii, chiar daca
nu au depus nicio reclamatie.
Aceasta procedura urmeaza sa intre in vigioare de la 1 februarie 2013.
Acuzatii socante: Judecatorii au o perceptie deformata asupra bancilor
Prevederile legale de mai sus se aplica nu doar pentru contractele
bancare, ci si pentru toate contractele preformulate: telefonie fixa si
mobila, internet, cablu TV, energie electrica, gaze naturale si pentru
orice alt contract preformulat, unde clientul doar semneaza ca este de
acord cu termenele si conditiile.
Dintre toti agentii economici afectati, bancile sunt singurele care solicita protectia statului.
Asociatia Romana a Bancilor (ARB) a trimis o scrisoare catre BNR si Ministerul Justitiei, prin care isi motiveaza cererea prin faptul ca instantele de judecata aplica decizii nedrepte fata de banci.
“Sistemul judiciar din Romania nu este inca pe deplin pregatit pentru o
apreciere justa a clauzelor contractuale specifice, cata vreme exista o
perceptie deformata in ceea ce priveste modul de functionare al
sistemului financiar-bancar”, se precizeaza in scrisoarea ARB.
Bancile recunosc indirect ca percep costuri abuzive majore
In plus, bancile recunosc indirect faptul ca in contractele lor se
ascund inca foarte multe clauze abuzive, pentru care incaseaza sume mari
de la clienti. Acest lucru este dovedit chiar de ARB, care estimeaza ca
modificarile legislative vor avea un impact major asupra costurilor.
“Impactul financiar agregat ar depasi cu mult impactul potential pe care
OUG 50 l-ar fi cauzat (estimat la aproximatiov 600 mil. euro/an);
tinand cont de practica actuala a instantelor de judecata, bancile nu
numai ca nu ar mai avea dreptul de a percepe, pentru viitor, costurile
aferente clauzelor declarate ca abuzive, dar se vor vedea obligate sa si
ramburseze tuturor clientilor respectivele costuri percepute in
trecut”, se mentioneaza in scrisoarea ARB.
Bancherii contesta in realitate o directiva europeana
Introducerea OUG 50 in 2010 a schimbat radical modul in care se
comporta clientii bancilor. Inainte, ei acceptau tacit si neputinciosi
modificarile unilaterale de costuri impuse abuziv de catre banci.
Noua lege a contractelor de credit a atras, pentru prima oara, atentia
consumatorilor la nivel national, asupra (in)corectitudinii ajustarii
costurilor la credite. Astfel, chiar daca ordonanta a fost ulterior
modificata de parlamentaridupa placul bancilor, “datorita interventiei
coordonate a BNR si a FMI din cursul anului 2010, asa cum se afirma in
scrisoarea ARB, consumatorii nu au renuntat sa isi caute dreptatea.
Rand pe rand, sute de clienti si-au mutat nemultumirile in salile de
judecata, unde si-au castigat drepturile legale. Clauzele prin care
bancile au modificat costurile sunt contestate in baza legii privind
clauzele abuzive, care este o transpunere a unei directive europene.
Prin urmare, judecatorii analizeaza cazurile in baza unei directive
europene. Iar ceea ce bancile contesta ca fiind o justitie nedreapta,
este de fapt o justitie axata chiar pe principii europene.
Procedura actuala nu este insa la indemana oricarui consumator. Nu toti
clientii au bani pentru a plati cheltuielile de judecata, astfel ca unii
continua sa suporte efectele clauzelor abuzive. Altii poate chiar si-au
pierdut casa pentru ca nu au mai putut plati rata lunara, majorata
nejustificat de banca. Noile modificari legislative ar face ca si acesti
clienti sa aiba parte de drepturile consumatorilor UE.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu